PORTADA THE MEASURE OF TIME

Erik Neuteboom, Progwalhalla

NEVERNESS – The Measure Of Time (****)
- This captivating Spanish formation was founded in the late Nineties, in 2002 they released their debut album Horizonte De Sucesos, then it took five years to produce a second CD entitled Cuentos De Otros Mundos Posibles (2007), some of my words about that album: “I am impressed by this second effort, what a good musicians and what a wonderful and often compelling compositions, a big hand for Neverness!” and “A very captivating element is the contrast between the rock-oriented guitar work and the varied ‘vintage keyboard’ sound”. So I was very curious to this new Neverness album entitled The Measure Of Time (six songs, running time around one hour)


- Well, let’s start with a conclusion: this is a great album, so captivating and unique, after 40 years of progrock, Neverness is a shining example that progrock still can be progressive! OK, the elements of progrock legends King Crimson and Pink Floyd are obviously but Neverness used it as a basic element to be creative. And Neverness sounds creative, the music is loaded with dynamics, variation and musical ideas: from a fat Moog sound with propulsive drums and compelling bombastic climates with fiery guitar to lots of tension between mellow with soaring keyboards and an ominous sound like King Crimson on Red in Behind Your Face, from powerful guitar with violin-Mellotron and propulsive guitar riffs with Hammond organ to a surprising electronic part featuring sequencers and synthesizers in the titletrack, from acoustic rhythm guitar with vocals to a compelling rhythm with sensitive electric guitar runs to a bit avant-garde-like synthesizer solo in The Letter, a blend of blues and psychedelia with varied guitar work and splendid keyboards in Reing Of Fools, a lush keyboard sound with warm Grand piano, majestic church organ, soaring Farfisa organ and mellow Mellotron aling emotional vocals and an excellent bombastic finale in Rest In Pieces and finally cascades of shifting moods, breaks and solos in the long Shadows Of The Past (more than11 minutes) in which the final part is breathtaking: more and more lush and compelling with slide guitar, orchestral keyboards, a propulsive rhythm-section and pleasant English vocals (as on the entire album) …
- …. what a conclusion and … what a CD, highly recommended!

Rating: [4 of 5 Stars!]

 

Esta cautivadora formación española fue fundada a finales de los años noventa, en 2002 lanzaron su álbum debut "Horizonte de sucesos", después les llevó cinco años producir un segundo cd titulado "Cuentos de Otros Mundos Posibles" (2007), algunas de mis observaciones sobre ese álbum fueron: "Estoy impresionado con este segundo trabajo, que buenos músicos y que maravillosas y compactas composiciones, una gran felicitación a Neverness" y " Un elemento muy cautivador es el contraste entre el trabajo rockero de la guitarra y el sonido "Vintage" del teclado".
Asi que estaba expectante sobre este nuevo álbum titulado "The measure of time" (seis canciones, durando alrededor de una hora).

Bien comencemos con una conclusión: Este es un álbum maravilloso, muy cautivador y único, despues de 40 años de progrock, Neverness es un brillante ejemplo de que el Progrock aun puede ser Progresivo !

Ok, los detalles de las leyendas del progrock King Crimson y Pink Floyd son obvias pero Neverness las han usado como elementos básicos para ser creativos. Y Neverness suenan creativos, la música está cargada de dinamismo, variedad e ideas musicales:

Desde un sonido grueso de Moog con baterías impulsivas, sólidos y explosivos climas y enfurecidas guitarras a montones de tensión con dulces y envolventes teclados y poulentos sonidos como king crimson en Red para Behind your Face...

...desde poderosas guitarras con cuerdas de mellotron y potentes riffs de guitarra con órgano hammond a una sorprendente parte electrónica, incluyendo secuenciadores y sintetizadores en la canción que da titulo al álbum...

...desde una guitarra acústica con voz a un solido ritmo de bateria con una guitarra interpretada con sensibilidad hacia un sintetizador con un sonido ligeramente avant-garde en el solo de The Letter...

...mezcla de Blues y psicodélica con un variado trabajo de guitarra y unos espléndidos teclados en Reign of fools, un sonido de teclado exquisito con un cálido sonido de piano de cola, majestuoso órgano de iglesia, inmenso órgano farfisa y un dulce mellotron alinean emocionantes voces y un excelente y explosivo final en Rest In pieces...

... finalmente cascadas de cambios de tiempo, breaks y solos en la larga Shadows Of The Past (más de 11 minutos) en la cual la parte final es sobrecogedora: más y más exhuberiancia y compacidad con guitarra slide, teclados orquestales, una impulsiva sección rítmica y agradable voz en inglés (como en todo el álbum) …

… y con una conclusión … qué CD, Altamente recomendado !

INTERNET